Våra profiler - Sveriges Ridgymnasium

Naturbruksprogram Hästhållning med flera profiler

Yrkesexamen / Högskolebehörighet / Särskild behörighet / Hästskötare / Ekonomi / Naturvetenskap / D9 kompetens / Tävlingskarriär / Jobba utomlands /

Mot yrkesexamen och högskola

Att plugga på ridgymnasium behöver inte vara så nischat som det kan låta. Du har stora möjligheter att både jobba och plugga vidare inom väldigt många områden!

Du har en individuell studieplan för att kunna forma din utbildning.

Behörighet att läsa vidare direkt

Du kan få samma behörighet som från ett samhällsvetenskapligt eller naturvetenskapligt program.

Du har alltså många möjligheter i framtiden, samtidigt som du får en rolig gymnasietid med ridning på schemat!

Yrkesförberedande för arbete direkt

Lockar det dig att jobba direkt efter studenten finns det stora möjligheter både i Sverige och utomlands.

Våra elever är högt eftertraktade och blir ofta erbjudna jobb eller sommarjobb på sina praktikplatser.

Våra profiler

Allmänt om profilerna

Sveriges Ridgymnasium har ett Naturbruksprogram med inriktning Hästhållning

Våra olika profiler ger dig möjlighet att fokusera på praktiska kurser eller att läsa kurser som ger högskolebehörighet.

Riksdagen har beslutat om ändringar i skollagen som ska ge elever på yrkesprogram ökade möjligheter att få grundläggande behörighet till högskoleutbildning från och med höstterminen 2023. De kurser som krävs för sådan grundläggande behörighet ska ingå i programstrukturen för alla yrkesprogram. För att säkra elevers rätt att läsa det som krävs för grundläggande behörighet utan att minska yrkesinnehållet ska programmens omfattning utökas, både vad gäller antalet gymnasiepoäng och garanterad undervisningstid. Svenska 2 och 3 samt Engelska 6 kommer att ingå i de gymnasiegemensamma ämnena.

Många profiler och alla elever har en individuell studieplan

Naturbruksprogrammet kommer därför att omfatta 2800 gymnasiepoäng. Elever ska dock ha möjlighet att välja bort delar av det som krävs för grundläggande behörighet. I de profiler som vi presenterar inför 2023 ges exempel på hur du som elev kan välja att läsa ditt program på Sveriges Ridgymnasium. Varje elev har sedan en individuell studieplan.

Vi erbjuder ett brett yrkesprogram samtidigt som du kan välja att läsa kurser för bred behörighet att läsa vidare. Du har alltid möjlighet att läsa kurserna för grundläggande behörighet. Vi reserverar oss för att vi kan behöva göra justeringar i våra profiler utifrån riktlinjer från Skolverket.

Vi är väldigt attraktiva på arbetsmarknadenAlwa, Civilekonomistudent / tidigare elev

Våra profiler

Ridsport
Vår mest praktiska profil.

NIU
När du satsar på en tävlingskarriär.

Högskola grund
Innehåller kurser för grundläggande behörighet.

Samhäll
Ger dig behörighet till många utbildningar efter gymnasiet.

Företag
Förbereder för eget hästföretag eller vidare studier inom ekonomi.

Djurvård
Ger yrkesexamen som hästskötare och möjlighet till D9-kompetens för häst.

Natur
Ger möjlighet att söka till veterinär- eller läkarutbildning direkt efter gymnasiet.

Internationell
Passar dig som är språkintresserad och kanske vill jobba utomlands i framtiden.

Vad vi erbjuder i alla profiler