APL - Sveriges Ridgymnasium

APL

Arbetsplatsförlagt lärande ger dig möjlighet att träna dina färdigheter på arbetsplatser

Sveriges Ridgymnasium har mycket goda relationer i hästsportbranschen. Vi har många olika varierande APL platser att erbjuda dig som elev för att göra din introduktion till det professionella yrkeslivet.

Som elev har du möjlighet att känna på yrket Hästskötare, som också är yrkesutgången på programmet, och få en förståelse för hur arbetet fungerar. Inom loppet av praktiken har du regelbunden kontakt med dina ordinarie yrkeslärare och på våra APL platser finns alltid kunniga handledare som guidar och visar vägen i säker hästhantering. Vi kartlägger alltid varje APL plats och är måna om trygghet, hästvälfärd och kvalité.

Du gör minst 15 veckor praktik under din skoltid och övar då på flera av de häst-och djurrelaterade moment som finns i dina ordinarie ämnen och kurser på gymnasiet.

Genom övning och branschförståelse fördjupar du dina kunskaper vilket hjälper dig att finna vägval, glädje och kvalité både som förberedelse för yrket och för dig som väljer att ha hästar som din hobby.