Ridgymnasium i Kungsbacka utanför Göteborg | SRG

Kungsbackas ridgymnasium är ett idylliskt hästmecka

Kungsbacka

Yrkesfokus med specialkurser

Arbeta mycket praktiskt, vara ute i naturen, andas frisk luft, plugga mot konkreta yrken och kom fort ut i arbetslivet.

Breda möjligheter för framtiden

Läs en komplett gymnasiekompetens som förbereder dig brett för vidare studier eller yrke – välj hur du vill plugga och riktning själv.

En oslagbar kombination

Hästen är en fantastisk lärare och hjälper dig ta ansvar. Många hästmänniskor har starkt driv och är starka personer med passion.

Om skolan

Sveriges Ridgymnasium Kungsbacka

I hjärtat bland alla hästgårdar, i Hallands nordligaste del med nära avstånd till Göteborg, finner du idyllen för alla hästälskare som vill läsa en gymnasieutbildning där man kan kombinera hästintresse med studier.

På Höglanda ligger vår fina anläggning med ett modernt och välutrustat stall, där du finner både skolhästar och elevernas egna hästar i en väl anpassad stallmiljö med full tillgång för alla elever att vara i – både under och efter skolundervisningen.

Våra närmaste grannar är Hallands Djursjukhus med sin hästklinik och Åby travskola där vi har förmånen att få använda deras bana för träning. I närheten ligger även Kungsbacka Ridklubb som arrangera många tävlingar under året.

Utbildning

Nyhet ht-24 Vi startar Djurvårdsprofil!

Utbildningen ger dig som elev mycket goda förutsättningar att utveckla dina häst- och ridkunskaper i en välbalanserad kombination med övriga ämnen som avslutningsvis ger dig en gymnasieexamen. Du har stora möjligheter att läsa kurser för både grundläggande och särskild högskolebehörighet.

Nationell Idrottsutbildning

Är ditt mål att nå nationell elit? På vår skola i Kungsbacka är vi certifierade för att bedriva Nationell Idrottsutbildning (NIU) inom hoppning och dressyr.

Händer hos oss
Anmäl

Läsårstider 2024-2025 Sveriges Ridgymnasium

Skugga en elev
Läs

APL Arbetsplatsförlagt lärande
Läs

1 ridhus 27 x 78 m med fibersand
2 ridbanor med grus
60 stallplatser
10 uteboxar
Uppgrusade hagar samt några med gräs
Fina ridvägar
Träningstravbana
4 skolsalar
6 grupprum
Matsal
Uppehållsrum

Studentliv

Tre år på samma anläggning

All utbildning sker på vår anläggning Höglanda Gård

Vi har egna skollokaler, stallar och hagar på anläggningen. Skollokalerna är en del av stallmiljön vilket innebär att elevernas samlade skoltid spenderas sammanhållet på anläggningen.

Elevernas vardag består omväxlande av praktiska och teoretiska lektioner.

Utbildningen ger eleverna de kunskaper som krävs för att genomföra avslutande gymnasiearbete som i sin tur leder till en yrkesexamen.

Behöver du boende hjälper vi dig

Vi har boende på flera ställen runt anläggningen på Höglanda.

Det finns som närmaste granne till skolan både en villa och en länga med studentboende, där flertalet av eleverna bor. Eleverna har egna sovrum och delar allrum, kök och badrum.

Det finns flera boenden i närheten av anläggningen som våra elever kan bo på.

Du kan rida skolhäst eller egen häst

Vi har många olika typer av skolhästar.

Du får tillfälle att träffa många olika typer av hästar när du pluggar hos oss. Vi har olika typer av skolhästar för att ge alla elever de bästa förutsättningarna.
Har du en egen häst, som kan passa som din skolhäst, så finns det möjlighet att ta med den. Hästen får kostnadsfritt en egen box.

Höglanda Gårdsväg 2
434 95 Kungsbacka