Det är alltid lätt att gå till skolan - Sveriges Ridgymnasium

Det är alltid lätt att gå till skolan

Matilda Öqvist ångrar inte en sekund att hon tog chansen att flytta från Stockholm till Varberg för att börja studera på Sveriges Ridgymnasium.

– Det är det bästa beslutet jag någonsin tagit! Jag har utvecklats så mycket som person och att gå till skolan är som en riktig dröm, säger Matilda.

Matilda fick tips av en kompis om Sveriges Ridgymnasium.
– Han berättade för mig att det fanns en inriktning för mig som planerar att bli hästförsäljare och är intresserad av att få med de ekonomiska bitarna. Företagsprofilen ger mig en bred behörighet!

Att flytta hela vägen från Stockholm till Varberg var dock inget lätt beslut.
– Jag diskuterade mycket med min mamma och vi åkte hit på studiebesök. När vi bestämt oss för att testa kändes det till en början lite läskigt och jag saknade familjen. Men ganska så snabbt ändrade jag mig och nu vill jag absolut inte flytta hem igen.

Jag har utvecklats något enormt som person och blivit mer ansvarstagande. I början bodde jag i stugorna på skolan men just nu delar jag lägenhet med en kompis. Det är så härligt och jag känner verkligen ett inre lugn. Familjen kommer dessutom ofta och hälsar på, berättar Matilda.

Olika bakgrund och erfarenhet
Matilda, som just nu går i 3:an, hade till en början med sig en egen häst till skolan men just nu rider hon skolans egna hästar.

– Det är verkligen bra att båda möjligheterna finns! Jag tycker det känns viktigt att framföra att skolan verkligen är till för alla som är intresserade av hästar – oavsett nivå eller erfarenhet. Jag och mina klasskompisar hade alla väldigt olika bakgrund när vi började här men det har skolan löst jättebra. Vi har fantastiska lärare som stöttar oss!

Vill starta eget
Teoretiska ämnen varvas med ridning och stalltjänstdagar.

– Innan gillade jag inte att gå till skolan men nu längtar jag. Tiden med hästarna och vännerna ger så oerhört mycket. De ger kärlek och tröst om man har en dålig dag och massa glädje! Jag älskar hoppning och fart!

Min dröm är att få arbeta med att rida in lite ”svårare” hästar och sedan kanske sälja dem vidare till ridskolor. Jag brinner verkligen för att se hästarna utvecklas! I framtiden vill jag starta eget företag, gärna tillsammans med mina vänner eller min familj.

Vad har du för tips och råd till de som funderar på att söka till Sveriges Ridgymnasium?
– Är du det minsta intresserad av hästar – så bara sök! Detta är den bästa skolan jag någonsin gått på och vi är som en enda stor familj.