Fler killar borde testa ridsport - Sveriges Ridgymnasium

Fler killar borde testa ridsport

Kevin Österlund, tidigare elev vid Sveriges Ridgymnasium, uppmuntrar fler killar att ge ridsporten en chans.

Bara kör och gör det du vill! Skolan är perfekt om du gillar hästar, att vara utomhus och utföra praktiskt arbete, säger han.

Redan i 5-årsåldern började Kevin intressera sig för hästar, trots att ingen annan i familjen hade samma passion.

Jag minns att vi brukade köra förbi Åby travbana när jag var liten och det var något med hästlivet som intresserade mig. Sedan började jag på ridskola och hästar har varit mitt största intresse sedan dess, berättar Kevin.

Att vara kille och hålla på med hästar har dock inte alltid varit hel okomplicerat. Kevin har dessvärre fått utstå ett och annat glåpord genom åren.

Det har varit tufft och jag har fått byta skola ofta. När jag, med stor hjälp av min farmor, fick chansen att börja på Sveriges Ridgymnasium i Varberg – kändes det som en stor lättnad. Jag känner ett stort driv och jag ska minsann visa alla att killar kan hålla på med annat än fotboll. Jag har höga mål och hoppas att ridsporten kan bli mer accepterad bland killar. Skolan passar alla oss som är praktisk lagda och gillar att vara utomhus helt perfekt!

Hade jobb klart efter gymnasiet

Kevin läste ridsportprofilen och har som mål att bli internationell tävlingsryttare och driva eget tävlings- och försäljningsstall.

Tack vare att vi har haft mycket APL, arbetsplatsförlagt lärande, på skolan så har man fått inblick i hur det funkar att driva eget. Jag har fått värdefulla kontakter, erfarenheter och jag hade redan jobb klart på ett stall i Falkenberg när jag tog studenten, berättar Kevin.

Har du något tips till andra killar som funderar på att söka till Sveriges Ridgymnasium?
– Bara kör! Är du skoltrött och gillar att arbeta praktiskt så är det dessutom helt perfekt! Strunta i vad alla andra säger och bara gör det!