Häst på Sveriges Ridgymnasium - Sveriges Ridgymnasium

Häst på Sveriges Ridgymnasium

Vi värnar om alla hästars välfärd och har tydliga policyregler för hur hästar ska skötas, fodras och motioneras för att må bra.

Det är riktigt viktigt för oss och vi följer Svenska Ridsportförbundets Code of Condukt, därför har alla som är elever på skolan och de som rider och jobbar med våra hästar alltid del av och både policys och avtal.

Hos oss har du möjlighet att välja att rida på våra fina skolhästar. De är välutbildade och personliga. Vissa är lite äldre läromästare, andra är yngre och utbildas ofta parallellt av vår kunniga personal. Några hästar utses ibland till och med av ridlärare och stallchef att få visa upp sig med elev och/eller personal på tävling i närområdet.

Du får tillfälle att träffa många olika typer av hästar när du pluggar hos oss. För att ge alla elever de bästa förutsättningarna, har vi olika typer av skolhästar att rida i undervisningen, anpassade efter din erfarenhet på hästryggen.

Har du en egen häst som du gärna vill ha med så finns det möjlighet. Det som gäller då är att din häst är väl grundutbildad och passar in i rid-, häst- och stallutbildningen på Sveriges Ridgymnasium.

Foder, tillbehör samt strö betalar du själv. Uppstallningsboxen för en egen skolhäst är helt gratis.