Företagsprofil på gymnasiet med hästinriktning | SRG

Läs företagsprofilgymnasiet

Företag

Finns i:

2700 poäng / Ansökningskod NBHAT / Välj skolhäst eller egen häst / Bo nära skolan

Bli väl förberedd att starta och driva företag

Du läser kurser inom företagsekonomi samt ledarskap och organisation som ger dig en stabil grund för ditt företagande inom alla branscher.

Varva teori och praktik i en härlig mix

Denna profil har flera praktiska kurser samt ridning en gång per vecka samtidigt som du läser kurser för särskild behörighet.

Behörighet till flera högskolor och universitet

Jurist-, Psykolog- och Civilekonomprogrammet är några av de högskoleutbildningar du kan söka till.

Om Företag

Kunskaper inom de ekonomiska områdena med bred behörighet

Företagsprofilen är för dig som redan nu vet att du vill driva företag, ha ekonomi- och arbetsledningsansvar i hästföretag eller fortsätta studera inom ekonomi.

Du får samtidigt en praktisk yrkesutbildning där en kurs i ridning 200p och två kurser i hästkunskap 200p ingår. Du rider en gång i veckan på denna profil.

Du läser 200p Företagsekonomi, 300p Matematik, Svenska 2 och 3 samt Engelska 6 inom dina 2500p. Kurserna Historia 1a2 50p, Samhällskunskap 1a2 50p samt Ledarskap och organisation 100p, ligger utanför ordinarie program, vilket innebär att du läser ett så kallat utökat program med 200p. Totalt läser du 2700p när du väljer denna profil.

Du får en dubbelkompetens

Teoristudierna varvas med praktiska moment. Här har du möjlighet att få den så kallade dubbla kompetensen, det vill säga praktiska färdigheter inom naturbruk och bred behörighet för att läsa vidare på universitet eller högskola.

Motsvarandebedömning

Med en examen från Naturbruksprogrammet och godkända betyg i utvalda kurser inom biologi, naturkunskap och djurhållning finns det möjlighet att söka till utbildningar som kräver Naturkunskap 2 och Biologi 2 utan att ha läst kursen, vilket kallas för motsvarandebedömning.

Bra skolmat, alla hälsar på varandra. Superfina hästar. Vi lär oss mycket som till exempel att köra traktor, häst & vagn samt att jobba hästen rätt sätt . Vi har många bra teoretiska kurser. Fin anläggning
Amanda, Elev åK 1

Samhällskunskap 1a250
Totalt2700-3000p
Framtid

Starta företag inom många olika branscher

Du läser flera kurser mot förtagande, organisation och ledarskap.

Du blir väl förberedd för att starta företag,  inte bara inom hästbranschen utan många andra branscher. Du startar UF-företag som ger dig kunskaper om organisationen i ett företag samt ekonomi för att lyckas.

Vill du bli en nyckelfigur i ett större företag

Då söker du till Civilekonomprogrammet på universitet eller högskola.

Hela världen kan bli ditt arbetsfält och du vet väl att “hästmänniskor” är hett eftertraktade av företag.

Är högskola eller universitet ditt mål efter gymnasiet

Detta är ett urval av några utbildningar du kan söka till.

Polisprogrammet
Juristprogrammet